AKTUALITY - REPORTÁŽE - POZVÁNKY
NÁZORY - KOMENTÁŘE - DISKUZE

Email info@nasekosmonosy.cz
Telefon 725 244 482
Facebook Naše Kosmonosy Naše Kosmonosy
 

Naše Kosmonosy

  • Zvětšit písmo
  • Původní velikost písma
  • Zmenšit písmo
Home Názory Jiný úhel pohledu!

Jiný úhel pohledu!

Email Tisk PDF

24.ledna 2015 vyšel na webových stránkách Boleslavského deníku rozhovor redaktora Martina Weisse s panem starostou ing. Jiřím Müllerem. Protože značná část rozhovoru se týkala kultury a citlivé otázky zřízení informačního a kulturního střediska a názory pana starosty jsou odlišné od celé řady kulturně aktivních občanů, předkládám alternativní odpovědi na stejné otázky (modré písmo). Pro srovnání jsou vždy kurzívou uvedeny původní otázky a odpovědi.

Jak vidíte budoucnost Šmaku?

Ano, to je v poslední době hodně diskutované téma. Poté, co provozovatel podal výpověď, jsem byl radou města pověřen ukončit nájemní smlouvu s nájemcem. Mám ovšem pochybnosti, zda bude někdo vzhledem k technickému stavu objektu ochoten v budoucnu náš Šmak provozovat. Je to fyzicky i morálně zastaralý objekt. Jeho budoucnost budeme řešit a to velice rychle.

Je stále ve hře ta již zmiňovaná transformace na jakési kulturní zařízení?

To by museli rozhodnout občané. Vytvoření příspěvkové organizace by město stálo nemalé peníze v řádech milionů a nejsem si jistý efektem, který by to mělo.

I když se před volbami hovořilo, spíše v kuloárech, o plánu něco takového vytvořit,  snad zde zázemí pro spolky a muzeem, v současné době už to není na pořadu dne. Navíc budova a hlavně vnitřní uspořádání jsou pro zmíněný účel krajně nevhodná.

Jak se stavíte k myšlence zřízení informačního centra, které Kosmonosy jako jediné město v okolí nemají?

Nejsem přesvědčený, jestli je pro šíření osvěty o kulturních akcích potřeba informační centrum. Jestli by nestačilo, kdyby pomoc spolkům měl v tomto ohledu v popisu práce některý ze zaměstnanců úřadu? Také záleží na tom, jak by se specifikovala činnost případného informačního centra. Samozřejmě jsem navštívil některá taková centra, která jsou mnohdy postavená z peněz z EU, ale v řadě z nich jsem neviděl žádný efekt. I tamní pracovníci mi sdělili, že lidé moc nechodí. Je to spíše takový moderní trend. Pokud někdo pořádně nepopíše činnost takového centra, nemáme důvod kupovat k tomu další objekt. Za tou myšlenkou si stojím a nejsem sám. Nevylučuji, že to v budoucnu ale může být jinak.

IC1Informační a kulturní centra jsou dnes již standardem – zkratka „IC“ na turistických mapách je známkou společensky vyspělé obce. Ostatně všechny velikostně souměřitelné, někde i mnohem menší obce v regionu ho mají: Kromě Mladé Boleslavi, Benátek n. J. a Mnichova Hradiště v Bělé pod Bezdězem,  Kněžmostě, městys Bezno má dokonce kulturní dům, v   Bakově  n. J  mají mimo informačního centra i městské muzeum a  letos zřizují ještě  informační centrum v Podhradí. Za hranicemi okresu jsou informační centra v Milovicích , Loučeni,  Sobotce, Mšeně, dokonce i Kadlíně se 350 obyvateli! Ukázkovým příkladem v tomto směru i pro Kosmonosy je město Dolní Bousov, jen s 2 500 obyvatel. To v prosinci roku 2002 odkoupilo od církve budovu fary v havarijním stavu a v následujících letech zajišťovalo ve spolupráci s památkáři a restaurátory její citlivou rekonstrukci. Sídlí zde mj. infocentrum, knihovna  a městská galerie. Jsme přesvědčeni, že další zpochybňování není na místě.

IC2Nemyslíte, že je co propagovat? Kosmonosy mají co nabídnout.

Co myslíte?

Černínské památky.

A konkrétně?

Kosmonosy, i přes velké kulturní ztráty – bohužel nejen za starého režimu – jsou považovány za obec s největší koncentrací barokních památek v regionu, z nichž ale pouze Loreta je kulturně a turisticky využita. To potvrzuje i letošní tiskovina Středočeského kraje „Kaleidoskop“,  do kterého z pověření Města  dodal Muzejní spolek fotografie. Aktuálně jsou Kosmonosy prezentovány v klasických turistických průvodcích, kde je nabízena návštěva Lorety, muzea, ale i přírodní rezervace Baba a samozřejmě Horní Stakory se svojí půvabnou zvonicí a nově opravenou kaplí. Jsou ale další objekty vysokých architektonických, urbanistických a estetických hodnot, které jsou pro turistiku nevyužitou. Že turisté mohou za jistých okolností přinést do obce peníze ví i ekonomický analfabet, jako jsem já.

IC3Nejsem Kosmonosák, ale Loreta, zámek, kostel.

Zámek je pěkný, ale sídlí tam škola. Turisty tak můžeme vzít možná tak před školu. Neumím si představit, že by za zámkem přijel zájezd, i když ho pěkně opravíme. Loreta je báječná, ta by si zasloužila zpropagovat lépe, ale také na úrovni ČR a kraje. Umím si představit těsnější spolupráci Infocentrem v Mladé Boleslavi jsme v podstatě souměstí a v Kosmonosích šířeji podpořit činnost spolků.

V zámku je sice škola, ale škola není ghetto. Kromě toho v zámku je již 10 let muzeum. I když skromné, jeho obměňované tématické výstavy jsou slušně navštěvované. Mj. pravidelně i žáky naší školy, kteří se dokonce angažují v jeho rozvoji. A navíc, je zde krásný zrcadlový sál, kde se konají mimo svateb hojně navštěvované koncerty. Je zde reprezentační vstupní hala, která je zařízená historickým mobiliářem Muzejního spolku s novou tapisérií a informačním panelem o historii  zámku. V dohodě s vedením města a školy navštívily zámek, včetně prostor školy, již stovky zájemců z řad kosmonoských občanů, turistů i zahraničních hostů. Bylo zde i několik velmi oblíbených nočních prohlídek s kostýmovaným odborným průvodcem. Vždy všechno bez jakýchkoli problémů. Je nutno věřit, že nové vedení města tuto tradici umožní i nadále!

Nemyslíte, že v boleslavském IC budou Kosmonosy upozaděny?

Nejsme na horách, kde by spolu dvě lyžařská střediska bojovala o to, kdo bude mít víc návštěvníků a potažmo peněz z nich. Nemáme tady žádné obří obchodní centrum, nějaké velké ubytovací kapacity nebo restaurace, které by si zásadně konkurovaly s Mladou Boleslaví. Nevím tedy, proč bychom měli být upozaděni.

To, že není kulturní a informační centrum v našem městě je docela ostuda, ale ve volebním programu vládnoucí koalice je jeho zřízení v prvním bodě: „zahájíme práce vedoucí k vybudování kulturního centra a muzea“.  A náplň kulturně informačního centra? Skupina zainteresovaných členů minulého zastupitelstva dvakrát předložila podrobný, téměř dvoustránkový popis činnosti. Bohužel se zjistilo se, že oponenti návrhu jej vlastně ani nečetli! Aktivní kulturní dění v našem městě je téměř beze zbytku zabezpečováno občanskou iniciativou. Organizování  již představuje permanentní činnost v rozsahu pracovní náplně jednoho, spíše dvou profesionálů, to vše zadarmo. Osvětová beseda samozřejmě s boleslavským infocentrem úzce spolupracuje, mimo jiné dodává veškeré aktuality a zajímavosti do Kulturního  měsíčníku . Město propaguje Muzejní spolek, který s jeho finanční podporou vydává informační skládačky a vydává monotematické brožury o historii města. To se asi změní, protože Město začíná přebírat v tomto směru iniciativu. To je ale zoufale málo! Měla by se  profesionalizovat veškerá administrace, kterou vesměs zajišťují spolky. Pro představu: na rok dopředu se připravuje plán akcí v oblastech jako cyklus zajímavostí, cestopisné přednášky, koncerty v zrcadlovém sále, výstavy s vernisážemi v Muzeu, galerii a lapidáriu v Loretě a zámku, Zámecké kulturní léto – divadelní představení, Dny evropského dědictví, Mezinárodní den seniorů apod. Vedle náročné odborné koncepční náplně jsou to tisíce telefonátů, korespondence, služebních cest, stěhování i úklidu, vesměs ve vlastní režii, vesměs po nocích.  Představa, že by toto mohl zařizovat některý úředník mimo svoji IC4agendy je iluzorní. V každém případě s některými spolupracujeme, především ze správního odboru a jsme jim za vstřícnost zavázáni. (Ještě foto atraktivní pracovnice IC v Loučeni)

Zmínil jste podporu spolků. V té věci už se nějaké kroky podnikají?

Se zástupci jsem se setkal před koncem roku a debata mě potěšila. Přislíbil jsem pomoc. Dostal to na starost pan místostarosta, který jim bude k ruce. Je potřeba pomáhat nejen sliby. Zatím jsme jim na úřadě vyklidili jednu místnost, kterou mohou využívat ke svým jednáním. Zatím se tak nestalo.

To ale kulturní spolky právě netrápí a navíc je moc malá. Ale díky!

24.1.2015 -   9.2.2015     Václav Petříček

Přidejte svůj komentář

Very HappySmileWinkSadSurprisedShockedConfusedCoolLaughingMadRazzEmbarrassedCrying or Very SadEvil or Very MadTwisted EvilRolling EyesExclamationQuestionIdeaArrowNeutralMr. GreenGeekUber Geek
Vaše jméno:
Komentář (zde můžete používat HTML tagy):
  Ověřovací kód. Pouze písmena bez mezer.
Ověřovací kód:
Petr napsal(a) v Pátek, 13 Únor 2015 11:26
Od tohoto vedení nelze očekávat jinou podporu kultury, než finanční. Jen se podívejte do složení rady města a řekněte mi,od koho byste očekávali jiný přístup k lidem,kteří tady kulturu na koleni pod dlouhé roky dělají. Takže jak to napal starosta ve zpravodaji, "budeme se snažit příspěvky pro ně (spolky a kluby) zvyšovat, když to jenom trochu půjde." Takže peníze budou,ale lidi se vezmou kde?
Petr Boubín napsal(a) v Sobota, 14 Únor 2015 12:02
Prosím informujte mně jak můžu jako radní, a pracují člověk s rodinou, která mně vidí jen večer, více udělat pro kulturu ve městě než zvýšením investic a tím zjednodušení spousty záležitostí lidem, kteří se kultuře ve městě věnují a mají za to můj obdiv. A samozřejmě účastí na některých akcí a tím vyjádření podpory a obdivu těm, kteří se o to zasloužili.
Tereza napsal(a) v Pátek, 13 Únor 2015 12:39
Není finanční podpora a podpora v propagaci spolků docela zásadní?
Jak by vedení město mělo personálně vypomáhat? Že by snad pan starosta, místostarosta, všichni radní měli dobrovolně ve svém volném čase provádět turisty po zámku, posedávat v knihovně apod.... ? Pobíhat po městě a shánět lidi, co by se angažovali? Neměly by toto zajišťovat spolky samotné? Protože pokud by to mělo být na vedení města, tak mi není moc jasné, proč by spolky vlastně měly existovat?...

(spíše řečnická otázka) Smile
 
Tereza napsal(a) v Středa, 11 Únor 2015 12:09
I já se přidávám ke skupině těch, která existenci kamenného infocentra nepovažuje za nijak zásadní. Nesouhlasím ani s tím, že je ostuda takové infocentrum ve městě nemít. Podívejme se, co nabízí samotná města a jejich blízké okolí, která tato infocentra mají. Je ekonomické, aby takovéto infocentrum měly i Kosmonosy? Myslíte, že jeho existence přiláká davy turistů? Nemyslím si. Ba dokonce, dám ruku do ohně za to, že nikoliv.
Naopak úzká spolupráce s mladoboleslavským infocentrem se mi jeví jako mnohem výhodnější. Pojedu-li někam na výlet a vyhledám-li tam infocentrum, dozvím se i o dalších "atrakcích" okolo a nebude pro mě problém zajet i do blízkých Kosmonos. Např.

Přikláním se i na stranu těch, co volají po kvalitním webu, zapojení se na sociálních sítí, případně na zapojení již existujících míst ve městě - např. knihovna (?).

Jaké davy a skupiny zahraničních turistů navštěvují zámek? Co se jim tam ukazuje? Třídy, sál a muzeum? Mám-li být upřímná, za 20let svého života v Kosmo se mi samotné muzeum do paměti nijak nezarylo. Nebylo by lepší ho více zpropagovat nějakou údernější formou, než je pohozený leták na pultíku pracovnice informačního centra?

Nasnadě je i otevírací doba takových institucí... k čemu je infocentrum, které funguje od devíti do pěti? Stejně ho většina pracujících nezastihne otevřené. A stejně si valná většina mladých lidí, turistů a výletníků raději otevře doma v klidu internet, bude-li plánovat nějaký výlet.

Tyto své názory jsem prezentovala i na setkání spolků. Mluvila jsem tam i o potřebě využívání sociálních sítí, ale bez velkých výsledků.
Včera jsem se tedy do toho pustila sama a zřídila facebookovou stránku Kosmonosy kulturní. Jedná se o mou osobní iniciativu, ale doufám, že se mi podaří navázat spolupráci i s kosmonosskými spolky a vytvořím tak místo pro sdílení kulturních záležitostí, tipů na výlety, apod.
Pavel Janeček napsal(a) v Čtvrtek, 12 Únor 2015 14:21
Dobrý den,

trochu se tu začalo zaměňovat informační centrum a kulturní centrum. Čisté informační centrum s jednou funkcí (informace pro turisty) myslím nikdo nikdy nechtěl budovat. Mluvilo se o tom, že by to bylo IKC, tedy informační A kulturní centrum.

Jak já ten záměr chápal, mělo se výhledově jednat o spojení knihovny, infocentra, muzea a kulturního centra (zázemí spolků). Takové řešení mi přijde logické.

Pokud má být zapojena nová rada města, potřebujeme trochu času. Nyní se řeší systémové věci (bohužel), pak přijde na řadu revize objektů, které máme (využitelnost, náklady na údržbu případně přestavbu, náklady na provoz apod.) a pak se budeme bavit o dalších možnostech. Samozřejmě podněty a nápady jsou vítány.

S pozdravem PJ

PS: ano, i na webové stránky dojde, současné jsou neskutečné, něco tak úděsného se vidí jen zřídka. Když si člověk uvědomí, že se toto řešení kupovalo 2-3 roky zpátky, tak
Dagmar napsal(a) v Středa, 11 Únor 2015 20:24
Terezo, i mě absence IF v Kosmonosích nijak zvlášť netrápí. Kdo by při návštěvě našich památek zajistil jejich zpřístupnění a případnou prohlídku s výkladem? Např. jsme rádi, že paní Doubková se ujmula Lorety a jak dlouho se tomu bude věnovat? Chybí zde mládí, pokračovatelé nejsou a nebudou a naše spolky a kultura nemají mladou krev.
I proto se mi nelíbí ta hořkost a zklamání některých patriotů nad neochotou města vybudovat Icéčko.
D.
Tereza napsal(a) v Středa, 11 Únor 2015 16:42
Permonick: zvláště, je-li vzájemné spolupráci MB IC nakloněno. Nezbývá mi, než souhlasně zamručet Smile
PermoNick napsal(a) v Středa, 11 Únor 2015 14:27
Děkuji za názor... kupodivu v tomto nejsem osamocen... rozumím tomu, že stále existuje nemalá skupina návštěvníků, která se s internetem "nekamarádí, ale také se přikláním k názoru spíše využit IC MB...
 
Edmir Dizdarevič napsal(a) v Úterý, 10 Únor 2015 21:30
Jestli bude pracovnice IC alespoň tak atraktivní, jako ta v Loučeni, jsem pro zřízení IC! Very Happy
PermoNick napsal(a) v Úterý, 10 Únor 2015 21:13
Vím, že se s autorem asi neshodneme, ale pro mě je důležitější, aby byla v pořádku infrastruktura města (silnice, chodníky, pořádek a bezpečnost ve městě) a až za tím je "kultura" a informační centrum... osobně mi připadá efektivnější mít zajímavý web města (což současný nesplňuje), kde si návštěvník bude moci dohledat např. mapky a informace/ informační brožurky, než utrácet prostředky za kamennou "kancelář" s papírovými podklady a se stálou službou člověka o jehož vytížení vzhledem k velikosti Kosmonos pochybuji...
občan napsal(a) v Středa, 11 Únor 2015 11:44
Naprostý souhlas lépe bych to nenapsal.
 
 
 

TOPlist

Archív



Tato webová stránka používá cookies. Používáním této stránky souhlasíte s jejich využitím. Chcete-li zjistit více informací o cookies a jak s nimi pracovat, použijte tento odkaz.

Používáním této stránky souhlasíte s využitím cookies pro zajištění funkce nástroje Google AdSense.