Ještě v sedmdesátých letech byla oblíbenou „destinací“ krátkých pěších výletů Baba, tedy zalesněný dvojvrch, dnes přírodní rezervace. Dalo se tam jít po několika cestách z různých koutů našeho města. Po výstavbě „dálnice“ R 10 už jen jednou komunikací – po silnici do Horních Stakor. V rámci spolupráci naší školy s muzejním spolkem jsem vedl minulý slunný týden poznávací exkurzi s třídou sympatických „deváťáků“. A právě úsek od chodníku ještě v obci po odbočku k lesu měl pochod v sevřeném vzorovém útvaru se „zadákem“, tedy panem učitelem Turkem, chvílemi příchuť hororu. Na poměrně úzké silnici nás v obou směrech míjely desítky automobilů (během půl hodiny asi 200) včetně kamionů, odhadem až 80 kilometrovou rychlostí. I mrtvolky sražených ptáčků a jiných živočichů působily depresivně).
Některé kamiony naopak krokem nervózně popojížděly za naším šikem, protože proti se hrnula nepřetržitá šňůra aut.
Ani na cestě, ani v lese nás neopustil stálý hluk, především z dálnice. Snad jedno místo pohladilo na duši: přírodní lesní jezírko v ojediněle tichém místě Baby pod Brejlovem.
Byl to hmatatelný důkaz, že doprava začíná být limitujícím faktorem kvality našeho životního prostředí. Imise derivátů dusíku z výfukových plynů již výrazně překročily hygienické limity. Nabízí se otázka, kdo za to může. Co takhle nedostatky územního plánování, které „vyrábí“ stále nové zdroje dopravní zátěže, především z průmyslových komplexů? Šéf jednoho významného podniku v našem městě se netají, že kamiony jezdí přes obec se společným cílem ušetřit na mýtném. Mluví se o novém územním plánu Kosmonos. Pokud nebude studie o důsledcích zvýšené dopravy, nelze dát tomuto záměru zelenou. Naše děti za to stojí. V závěru exkurze ještě pohled na jeden z posledních zdrojů – zbrusu nový logistický park u Průhonu. (, včetně internetové nabídky na pronájem hal.
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript