Na facebookovém profilu Naše Kosmonosy jsem umístil následující příspěvek:
Již dlouho se po Kosmonosích šušká, že nejmenovaná logistická firma, která již má v Kosmonosích několik skladovacích hal, má zálusk na další expanzi zhruba do míst, která jsou na přiložené mapě označena číslem 1. Možná více jižně, k Zalužanům, to ale není tak důležité. Chystá se předělávka celého mimoúrovňového křížení u 13.brány plus se pracuje na novém územním plánu (nebo jeho změně). Ideální příležitost změnit ornou půdu (byť s vysokou bonitou) na zastavitelnou plochu. V Česku jde všechno, vidíme všichni.
Jenže logistická firma má prý velkého soupeře – známého výrobce automobilů. Lobbing funguje, podpora v nejvyšších místech vedení města by se asi také našla, nějaké ty miliony na výstavbu rozpadlého koupaliště nebo příspěvek na sportovní halu by mnoha lidem mohl zavřít ústa. Jenže jak uspokojit všechny? Jak z toho udělat win-win-win? Není to tak těžké. Když už se bude předělávat územní plán, zkusme logistikům nabídnout rozšíření prostoru pro haly směrem ke Stakorské ulici. A příjezdy do areálu? To se nějak vymyslí, spokojeni budou všichni, a když ne, tak si zvyknou.
Občané nyní budou muset býti ve střehu a včas se ozvat. Tohle už totiž přestává být sranda.
Na příspěvek reagoval mimo jiných také radní Pavel Janeček:
Musím konstatovat, že pokud se tohle šušká po Kosmonosích, pak se to šušká špatně. Skutečná situace ploch pro výrobu je následující:
a) plocha pod Stakorskou (dle Davidova plánku č. 2) je v současném ÚP v plochách územní rezervy, v novém ÚP je skutečně navržena na využití tzv. lehké výroby... podstatné je, že plocha je značně redukována zeleným koridorem u Stakorské silnice a také požadavkem na areálovou zeleň. V reálu je tak celkový požadavek na zeleň v této ploše prozatím stanoven na 60%, kdy NELZE plochu zeleně nahradit zelenou střechou ani zelenou fasádou. Nepochybně se bude o čísle ještě hovořit, ale i tak, ve srovnání např. s areálem ŠKODA-AUTO bude podíl zeleně mnohonásobně vyšší
b) plocha nad martinovickou spojkou (dle plánku č. 1) nebude v ÚP změněna, ač dotazy až tlaky na tuto plochu vznikly, tak město odmítlo uvedenou lokalitu měnit na výrobu a zůstává lokalitou "zeleně"
c) naopak je v návrhu vypuštěna výroba v plochách mezi D+D a Masokombinátem, tam dochází ke změně na zeleň
d) a také se vypouští stávající velká plocha pod martinovickou spojkou (za zalužanským statkem), která byla určená k zástavbě výrobou a nyní se mění na "zeleň"
e) suma sumárum se na metry čtverečné ploch pro výrobu oproti aktuálnímu stavu téměř nemění (+- hektar)
K diskuzi přispívatelů: osobně nejsem zastáncem toho, aby se v Kosmonosích a vlastně i Mladé Boleslavi dále rozvíjela výroba. Rozhodně ne do té doby, než bude zajištěno adekvátní bydlení pro stávající zaměstnance + všechny nové, kteří budou do nových výrobních kapacit třeba. Stejně tak je nutné dobudovat infrastrukturu dopravní, školky, školy, zdravotnická zařízení a to nejen hardware (domy, silnice, cyklostezky), ale i software (lidi) a ruku v ruce s tím se musí dořešit bezpečnost (krádeže a drogy, ubytovny zejména černé). Aktuálně aglomerace MB+Kosmonosy+Bradlec pokulhává ve všem o nějakých 5-7tis. osob, pro ně nemáme domy, byty, doktory, zubaře, silnice, parkovací místa, parky... a oni tu přesto jsou a vše potřebují. Další výroba, další pracovní místa (v jedné diskuzi zaznělo, že přínosem pro Kosmonosy bude 4000 nových pracovních míst... a to měly být jen Kosmonosy...) naše dvě města jen zatíží a nepřinesou v žádném případě zlepšení kvality života obyvatel naše souměstí.
Více informací a další diskuzní příspěvky naleznete na facebooku Naše Kosmonosy.
david.odnoha@ seznam.cz
Pan Janeček to vlastně v bodě a) svého příspěvku naprosto jasně přiznává, i když se to snaží poněkud bagatelizovat tím, že tam bude nějaká zeleň a že to nebude tak strašné jako areál automobilky. Pokud si ten odstavec přečtete pozorně několikrát , tak člověka začne jímat hrůza z toho, co se chystá. O jaké areálové zeleni se to tam hovoří ? Zelené pásy mezi příjezdovými komunikacemi pro desítky kamionů ?O popínavých rostlinách na stěnách betonových hal ? Už to, že je v územním plánu něco takového zahrnuto bez ohledu na to, jaké dopady to má na přírodu a tu část obyvatel, kteří mají onen park D+D a jeho provoz denně na očích, respektivě na uších, nesvědčí příliš o tom, že se vedení města nějakými ohledy na zeleň a životní podmínky obyvatel až tak odpovědně zabývá. A protislužby developerů za ústupky na úkor části obyvatel, to radnice jistě velmi dobře odůvodní....Není se ale čemu divit, protože nikdo z vedení města v lokalitě Stakorské ulice nebydlí...
Lobbing majitele parku D+D o to, aby se změnilo zařazení bonity půdy v oblasti tak, aby se na ní mohlo stavět, to je také realita.
Je potřeba se ozvat i proti stávajícímu ÚP. Jinak nám radní budou namítat, že se vlastně nic neděje a staví se tak, jak si do plánu namalovali... Rád panu Janečkovi v parném létě, kdy se dá spát jen při otevřeném okně, na jednu noc půjčím svůj rodinný dům. Garantuji mu, že zářící haly parku, pípání ještěrek a bouchání kovových palet či bočnic kamionů mu navodí úžasné sny. A to je situace dneška a nikoliv po té, co bude rozsah parku posunut o další stovky metrů směrem k naším obydlím. A to nemluvím o provozu na samotné Stakorské ulici, kde už nyní praskají domy vlivem otřesů z projíždějících kamionů, které si zde zkracují cestu. Zatím jen zkracují... Po rozšíření parku tudy budou jezdit úplně běžně. Libor Wenzel , Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript