Tímto dalším příspěvkem navazuji na předchozí příspěvek z 25. 9. 2013, a opět se chci věnovat zabezpečování veřejných zakázek (VZ) na MěÚ Kosmonosy. Nebude to zcela komplexní pojednání, jak jsem sliboval minule, především reaguji na současnou situaci kolem VZ na MěÚ Kosmonosy, zejména z toho důvodu, že na další zastupitelstvo 26. 3. 2014 je předkládána ke schválení Směrnice " O zadávání veřejných zakázek malého rozsahu a hodnocení dodavatelů". Podotýkám, že pro úplnost příspěvku by bylo velmi dobré, kdyby správce tohoto webu návrh Směrnice zveřejnil. K vlastní Směrnici lze z celkového pohledu říci, že je zásadně poznamenaná situací, která kolem VZ na MěÚ Kosmonosy panuje. Úvodem podotýkám, že dle současné legislativy, která platí od 1. 1. 2014 se to týká VZ v limitu do 2 mil. Kč (pro služby a dodávky) a do 6 mil. Kč pro stavební práce. Směrnice o VZ na zakázky malého rozsahu musí být součástí celkového dokumentu, který na MěÚ o VZ vznikne. Pokud vím, MěÚ Kosmonosy žádný komplexní dokument o zadávání VZ, který bude např. provázán s organizačním řádem města, atd. nemá.
Na zakázky malého rozsahu se žádný zákon o VZ nevztahuje, jak jsem uváděl minule. Pouze se mají dělat "transparentním nediskriminačním způsobem", proto není zapotřebí se utopit v podrobnostech. Ve Směrnici je uvedena řada nadbytečných obecných pojmů - viz např. odd. IV, odst. 3,4,5. Poněkud nesrozumitelně se jeví při zavedení pojmu příkazce operace (PO) kompetence uvolněných funkcionářů (starosta, místostarosta) - 150 tis. Kč oproti vedoucím odborů a tajemníkovi - 6 mil. Kč. Vždy jsem se domníval, že rozhodující je správce položky rozpočtu = vedoucí odboru. Ten je zároveň zástupce zadavatele v celém procesu zadávání VZ. S tím souvisí i funkce PZZ - pověřený zástupce zadavatele, kterým může být kterýkoliv pracovník MěÚ - viz poslední strana Směrnice???? Dát do jednoho šuplíku limit 50 tis. až 6 mil Kč je rovněž na zváženou - viz odd. V. Směrnice. V této souvislosti je třeba zmínit skutečnost, kterou řada MěÚ při zadávání VZ malého rozsahu praktikuje, (viz např. portál zadavatele MěÚ Dobrovice), a to je zadávání zakázek malého rozsahu od určitého limitu formou zjednodušeného podlimitního řízení - § 38 zákona o VZ. Tento paragraf jednoznačně určuje, co se v tomto podlimitním řízení provádí, tj. výzva pěti uchazečům, povinné zveřejňování na profilu zadavatele, atd. Především to však znamená, že pokud prohlásí zadavatel, že realizuje VZ dle § 38 zákona, tak každý ví, co se bude dít. A např. MěÚ Dobrovice formou zjednodušeného řízení vypisuje VZ na dodávku projektové dokumentace za téměř půl milionu a nakonec ji vysoutěží za 120 tis. -viz http://www.e-zakazky.cz/Detail-Verejne-Zakazky/7ee6ae19-c33e-40ae-92fc-0ec9e0198ae2/6050. Co tedy brání tomu, aby Směrnice obsahovala ustanovení, že např. stavební práce od 2 mil. Kč se realizují formou zjednodušeného řízení podle zákona??? Celkově lze říci, že Směrnice je udělána, aby se něco udělalo, není mj. uvedena provázanost s elektronickými prostředky při zadávání VZ (profil zadavatele, atd.). Je zpracována na úrovni roku 2000, kdy ještě platil zákon 199/1994 Sb. a neexistovala vůbec žádná elektronizace VZ. Závěrem lze říci, že jediná věc, která je dle zákona o VZ povinná pro zakázky malého rozsahu, je zveřejňování smluv o hodnotě 500 tis. Kč a výše (viz § 147 a) zákona o VZ) na portálu zadavatele, a to ve Směrnici CHYBÍ. Uvidíme, jak se s tím vším zastupitelé ve středu 26. 3. 2014 vypořádají.
Na závěr se podívejme na poslední VZ, kterou zadal MěÚ Kosmonosy na svém portálu zadavatele - https://www.vhodne-uverejneni.cz/zakazka/oprava-opernych-zdi-a-stavajiciho-oploceni-zamku-kosmonosy, neboť jak říká klasik "… šedivá je teorie … zelený je strom života….". Jedná se VZ "Oprava opěrných zdí u zámku Kosmonosy" a jde o VZ na stavební práce za 6,223.098,- Kč, která se povinně musí zadat již dle zákona o VZ ve zjednodušeném řízení. Tak se tam podíváme, na jednotlivé soubory, výběr zhotovitele již byl proveden, atd. No nepodíváme se, protože všechny soubory jsou ZAMČENÉ. Pokud byste se chtěli podívat, musíte se zaregistrovat jako uchazeč o VZ, sdělit své IČO, telefon, atd. To je tedy ta transparentnost v pojetí MěÚ Kosmonosy. Doporučuji se v této souvislosti podívat přes kopec např. na portál zadavatele města Dobrovice a uvidíme něco úplně jiného. Na úplný závěr lze říci, že na úseku zadávání VZ vykazuje MěÚ jako celek v současné době nekompetentnost - tím se nechci dotknout některých jednotlivců, které pokládám za odborníky ve svém oboru. Přirovnáme-li veřejnoprávní korporaci obec např. k akciové společnosti - tj. zdrojem moci v obci jsou občané, kteří spravují obec prostřednictvím zastupitelstva (nebo-li jsme akcionáři), zastupitelstvo je představenstvo a.s. a starosta je předseda představenstva a zároveň výkonný ředitel podniku - viz zákon o obcích § 109. Součástí městského úřadu je starosta a místostarostka. Starosta stojí v čele městského úřadu. Nikoli tajemník, jak se mnozí v Kosmonosích domnívají. A jsme zase u vrcholného orgánu obce - tj. zastupitelstva, které má prostřednictvím starosty za tento stav generální zodpovědnost. Může toto zastupitelstvo půl roku před volbami prostřednictvím starosty a místostarostky na úseku VZ něco změnit? Jsem přesvědčen, že nikoli. Snad se po volbách v říjnu 2014 i na tomto úseku něco změní.
Karel Blecha