AKTUALITY - REPORTÁŽE - POZVÁNKY
NÁZORY - KOMENTÁŘE - DISKUZE

Email info@nasekosmonosy.cz
Telefon 725 244 482
Facebook Naše Kosmonosy Naše Kosmonosy
 

Naše Kosmonosy

  • Zvětšit písmo
  • Původní velikost písma
  • Zmenšit písmo
Home Názory K práci městského úřadu a zastupitelstva III

K práci městského úřadu a zastupitelstva III

Email Tisk PDF

Jak to vidim ja.jpgTímto dalším příspěvkem navazuji na předchozí příspěvek z 25. 9. 2013, a opět se chci věnovat zabezpečování veřejných zakázek (VZ) na MěÚ Kosmonosy. Nebude to zcela komplexní pojednání, jak jsem sliboval minule, především reaguji na současnou situaci kolem VZ na MěÚ Kosmonosy, zejména z toho důvodu, že na další zastupitelstvo 26. 3. 2014 je předkládána ke schválení Směrnice " O zadávání veřejných zakázek malého rozsahu a hodnocení dodavatelů". Podotýkám, že pro úplnost příspěvku by bylo velmi dobré, kdyby správce tohoto webu návrh Směrnice zveřejnil. K vlastní Směrnici lze z celkového pohledu říci, že je zásadně poznamenaná situací, která kolem VZ na MěÚ Kosmonosy panuje. Úvodem podotýkám, že dle současné legislativy, která platí od 1. 1. 2014 se to týká VZ v limitu do 2 mil. Kč (pro služby a dodávky) a do 6 mil. Kč pro stavební práce. Směrnice o VZ na zakázky malého rozsahu musí být součástí celkového dokumentu, který na MěÚ o VZ vznikne. Pokud vím, MěÚ Kosmonosy žádný komplexní dokument o zadávání VZ, který bude např. provázán s organizačním řádem města, atd. nemá.

Na zakázky malého rozsahu se žádný zákon o VZ nevztahuje, jak jsem uváděl minule. Pouze se mají dělat "transparentním nediskriminačním způsobem", proto není zapotřebí se utopit v podrobnostech.  Ve Směrnici je uvedena řada nadbytečných obecných pojmů - viz např. odd. IV, odst. 3,4,5. Poněkud nesrozumitelně se jeví při zavedení pojmu příkazce operace (PO) kompetence uvolněných funkcionářů (starosta, místostarosta) - 150 tis. Kč oproti vedoucím odborů a tajemníkovi - 6 mil. Kč. Vždy jsem se domníval, že rozhodující je správce položky rozpočtu = vedoucí odboru. Ten je zároveň zástupce zadavatele v celém procesu zadávání VZ. S tím souvisí i funkce PZZ - pověřený zástupce zadavatele, kterým může být kterýkoliv pracovník MěÚ - viz poslední strana Směrnice????  Dát do jednoho šuplíku limit 50 tis. až 6 mil Kč je rovněž na zváženou - viz odd. V. Směrnice. V této souvislosti je třeba zmínit skutečnost, kterou řada MěÚ při zadávání VZ malého rozsahu praktikuje, (viz např. portál zadavatele MěÚ Dobrovice), a to je zadávání zakázek malého rozsahu od určitého limitu formou zjednodušeného podlimitního řízení - § 38 zákona o VZ. Tento paragraf jednoznačně určuje, co se v tomto podlimitním řízení provádí, tj. výzva pěti uchazečům, povinné zveřejňování na profilu zadavatele, atd. Především to však znamená, že pokud prohlásí zadavatel, že realizuje VZ dle § 38 zákona, tak každý ví, co se bude dít. A např. MěÚ Dobrovice formou zjednodušeného řízení vypisuje VZ na dodávku projektové dokumentace za téměř půl milionu a nakonec ji vysoutěží za 120 tis. -viz  http://www.e-zakazky.cz/Detail-Verejne-Zakazky/7ee6ae19-c33e-40ae-92fc-0ec9e0198ae2/6050. Co tedy brání tomu, aby Směrnice obsahovala ustanovení, že např. stavební práce od 2 mil. Kč se realizují formou zjednodušeného řízení podle zákona???  Celkově lze říci, že Směrnice je udělána, aby se něco udělalo, není mj. uvedena provázanost s elektronickými prostředky při zadávání VZ (profil zadavatele, atd.). Je zpracována na úrovni roku 2000, kdy ještě platil zákon 199/1994 Sb. a neexistovala vůbec žádná elektronizace VZ.  Závěrem lze říci, že jediná věc, která je dle zákona o VZ povinná pro zakázky malého rozsahu, je zveřejňování smluv o hodnotě 500 tis. Kč a výše (viz § 147 a) zákona o  VZ) na portálu zadavatele, a to ve Směrnici CHYBÍ. Uvidíme, jak se s tím vším zastupitelé ve středu 26. 3. 2014 vypořádají.  

Na závěr se podívejme na poslední VZ, kterou zadal MěÚ Kosmonosy na svém portálu zadavatele - https://www.vhodne-uverejneni.cz/zakazka/oprava-opernych-zdi-a-stavajiciho-oploceni-zamku-kosmonosy, neboť jak říká klasik "… šedivá je teorie … zelený je strom života….". Jedná se VZ "Oprava opěrných zdí u zámku Kosmonosy" a jde o VZ na stavební práce za 6,223.098,- Kč, která se povinně musí zadat již dle zákona o VZ ve zjednodušeném řízení. Tak se tam podíváme, na jednotlivé soubory, výběr zhotovitele již byl proveden, atd. No nepodíváme se, protože všechny soubory jsou ZAMČENÉ. Pokud byste se chtěli podívat, musíte se zaregistrovat jako uchazeč o VZ, sdělit své IČO, telefon, atd. To je tedy ta transparentnost v pojetí MěÚ Kosmonosy. Doporučuji se v této souvislosti podívat přes kopec např. na portál zadavatele města Dobrovice a uvidíme něco úplně jiného. Na úplný závěr lze říci, že na úseku zadávání VZ vykazuje MěÚ jako celek v současné době nekompetentnost - tím se nechci dotknout některých jednotlivců, které pokládám za odborníky ve svém oboru. Přirovnáme-li veřejnoprávní korporaci obec např. k akciové společnosti - tj. zdrojem moci v obci jsou občané, kteří spravují obec prostřednictvím zastupitelstva (nebo-li jsme akcionáři), zastupitelstvo je představenstvo a.s. a starosta je předseda představenstva a zároveň výkonný ředitel podniku - viz zákon o obcích § 109. Součástí městského úřadu je starosta a místostarostka. Starosta stojí v čele městského úřadu. Nikoli tajemník, jak se mnozí v Kosmonosích domnívají. A jsme zase u vrcholného orgánu obce - tj. zastupitelstva, které má prostřednictvím starosty za tento stav generální zodpovědnost. Může toto zastupitelstvo půl roku před volbami prostřednictvím starosty a místostarostky na úseku VZ něco změnit? Jsem přesvědčen, že nikoli. Snad se po volbách v říjnu 2014 i na tomto úseku něco změní.

Karel Blecha

Přidejte svůj komentář

Very HappySmileWinkSadSurprisedShockedConfusedCoolLaughingMadRazzEmbarrassedCrying or Very SadEvil or Very MadTwisted EvilRolling EyesExclamationQuestionIdeaArrowNeutralMr. GreenGeekUber Geek
Vaše jméno:
Komentář (zde můžete používat HTML tagy):
  Ověřovací kód. Pouze písmena bez mezer.
Ověřovací kód:
L Horák napsal(a) v Neděle, 23 Březen 2014 16:39
Nevím jakou verzi měl či má pisatel k dispozici. Jen pár poznámek. Nemyslím si že by všichni zastupitelé byli pasivní. Je to ale překážkový běh na velice dlouhou trať. Od loňského listopadu se na stránkách města zveřejňují všechny uzavřené smlouvy. Prosadit tuto "maličkost" bylo pracné a i nepříjemné. Na konci loňského roku členové FV a několik dalších zastupitelů společně s členy stavební komise uspořádali seminář vedený renomovaným právníkem, který se VZ zabývá. Pravda pronájem prostor i honorář přednášejícího jsme hradili bez jakéhokoli přispění ze strany města , ale to spíše vystihuje vztah vedení města k této problematice. Doufám že ve středu alespoň budou zastupitelé trvat na tom , že je třeba všechny zakázky malého rozsahu zveřejňovat na www stránkách města ( což ze ve verzi směrnice kterou mám k dispozici není !!!) a na dodržení zásady zveřejňovat smlouvy na www stránkách města jako dosud. Víc se do voleb asi nestihne. Bohužel řadě zastupitelů zjevně dosud nedošlo, že za svá rozhodnutí neseme občanskoprávní i trestně právní odpovědnost.
 
 

TOPlist

Archív



Tato webová stránka používá cookies. Používáním této stránky souhlasíte s jejich využitím. Chcete-li zjistit více informací o cookies a jak s nimi pracovat, použijte tento odkaz.

Používáním této stránky souhlasíte s využitím cookies pro zajištění funkce nástroje Google AdSense.