Minimálně se podívat na diskuzi nad návrhem rady města, který snad bude na jednání předkladateli vysvětlen. Mně to moc smysl nedává.
Jedná se o daň z nemovitosti a poplatek za svoz odpadů, které jsou v návrhu víceméně spojovány k sobě.
Dnes je daň z nemovitosti v Kosmonosích počítána na základě místního koeficientu 2. Za rok 2018 to znamenalo příjem zhruba 13,4 milionu Kč.
V návrhu vyhlášky na rok 2020 se počítá se zvýšením tohoto koeficientu ze 2 na 3 (!), což by znamenalo navýšení příjmu Města zhruba o 6,5 milionu Kč.
Pro majitele nemovitostí v Kosmonosích to velmi obecně znamená meziroční navýšení daně z nemovitosti o 50%!
Zároveň s tímto navýšením přichází Město s návrhem na snížení poplatku za odvoz a zpracování odpadu. Zásadním snížením.
Tuším, že dnes je cena 500 Kč za osobu a rok (při týdenním svozu).
Za rok 2018 se na tomto poplatku vybralo 2,35 milionu Kč, EKOKOM nám za třídění poslal dalších 0,63 milionu Kč.
Celkové náklady na likvidaci odpadů v roce 2018 byly zhruba 6 milionů korun – 3 miliony tedy Město doplácelo.
Nyní posílá rada města do Zastupitelstva návrh vyhlášky, který stanovuje roční sazbu za odvoz a zpracování odpadu na 10 Kč (slovy deset korun českých) za osobu a rok.
Jelikož obě tyto vyhlášky Rada projednávala společně, dá se říci, že jde o jakýsi přesun z jedné kapsy do druhé. Z daní za nemovitost vybere úřad víc, za odvoz odpadu téměř nic.
Proč ale těch 10 korun? Kolik bude stát evidence plateb a jejich vymáhání? Co když nezaplatím těch 10 Kč včas? Přijde mi dopis se známkou za 18 Kč nebo dokonce doporučený dopis za pár desítek korun?
V obci má trvalý pobyt přes 4 000 lidí. To bude desetikorun. To bude nezaplacených (zapomenutých) poplatků. (Matematicky toto snížení znamená, že namísto nějakých 2 milionů korun vybereme jen 40 000 Kč.)
Suma sumárum dnes město vybere za nemovitosti 13,4 milionu a za odpad další asi 3 miliony Kč. Zaplatí 6 milionu za odpad. Celkem do plusu 10,4 milionu Kč.
Od roku 2020 by město mohlo vybrat z daně z nemovitosti zhruba 20 milionů korun, za odpad symbolických 40 tisíc korun; kdyby reálné náklady za odvoz odpadu byly řekněme 7 milionů, přebytek by byl 13 milionů korun.
Rád si ve středu večer poslechnu, proč Rada tyto návrhy posílá do Zastupitelstva a jak je předkladatel – místostarosta PharmDr. E. Masarčík – vysvětlí. Přijďte také.
Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript
Anebo /jsem hnusná rypna/ kdo ve jménu blaha pro všechny koná pro ??????
Zdravím D
Teď přijde to ale: v lidské povaze je nechuť a pocit křivdy, když se jim něco už jednou dané a zavedené odebírá. Začíná to maličkostmi - poplatky za odvoz odpadu, zvýšení koeficientu pro výpočet daně atd. Nevíme co přijde dál. Líbivá gesta a vzápětí utažení šroubu. Nezačínáme se vozit na vlně populismu? A ano, nevíme jaké zastupitelstvo si zvolíme příště.
Zdravím D
dneska budu dlouhý . Chtěl bych zde své sdělit důvody, pro které prosazuji zrušení poplatku za odvoz komunálního odpadu a ruku v ruce s ním i úpravu koeficientu na dani z nemovitosti.
Poplatek.
Jsem přesvědčen, že výše poplatku za odvoz odpadu nemá vliv na motivaci lidí třídit (a produkovat méně komunálu). Je jedno, zda je poplatek 500 Kč nebo 750 Kč. Občané nemají právo volby, poplatek uhradí a proto mají oprávněný pocit, že když platí, tak mohou popelnici naplnit. Myslím si dokonce, že když bude poplatek vyšší, budou mít ten pocit větší ("ať to odvezou, vždyť to stojí tááákových peněz").
Naopak "podmínečné" zrušení poplatku za silně motivační považuji. Nebude se platit nic (a tedy 4členná domácnost ušetří 2200 Kč) za podmínky, že jako společenství - všichni občané města - dokážeme v příštím roce vyprodukovat méně kilogramů směsného odpadu než letos. To je silná motivace a bude na každém z nás, zda si například pořídí biopopelnici nebo kompostér, kam bude házet letáky ze schránky (559g týdně na domácnost, dva měsíce okolo Vánoc dvojnásobek. To je téměř 60 tun zbytečného odpadu. 60 tun, za které buď zaplatíme 2 Kč/kg anebo naopak peníze dostaneme - to je jedno skutečné dětské hřiště, polovina příspěvků na obědy dětem ve škole, skoro celý dluh za bustu ), jestli odnese plechovky do popelnice na kov nebo to všechno naháže do "směsné" atd.
Několik lidí se mne ptalo, co by se stalo, kdyby to lidé nevzali za své, kdyby prostě odmítali třídit víc. Já věřím, že nic. Kdo třídí dnes, bude třídit dál a stejně intenzivně. I dnes totiž mohl do popelnice naházet všechno (protože by neplatit ani víc ani méně), ale neudělá to. A kdo netřídil, ten už další odpad doma neprodukuje. V nejhorším případě je tedy bilance nulová.
Já však věřím ve víc. Věřím, že ti, co dnes třídí, opatření chápat budou a podpoří každodenním zamyšlením se nad svými drobnými prohřešky a ti, co dosud netřídí, se nechají motivovat alespoň penězi, přeci jen 2200 Kč není úplně zanedbatelná částka.
Tedy ano, já v kosmonosáky věřím!
Daň z nemovitosti (dále DzN).
DzN je klíčový příjem města, je stabilní, předvídatelný a garantovaný. Hradí se z něj nejen doplatek za odvoz odpadu (my občané zaplatíme sotva půlku), ale také čištění ulic, zimní údržba, péče o zeleň, městská policie, každý úředník na úřadě, příspěvky na provoz školy a školky, příspěvky na městskou hromadnou dopravu a spousta dalších věcí. Město má samozřejmě i jiné příjmy, jejich výši však nedokáže ovlivnit. Nárůst těchto příspěvků od státu navíc ani zdaleka nekopírujte nárůst cen na výdajové stránce.
Ceny služeb a energií narostly v posledních 6 letech o desítky procent a město má jen dvě možnosti, zvednout DzN anebo chystat méně investic. Stopnout investice ve chvíli, kdy konečně finišují projekty a dohody se státem, krajem a vlastníky sítí by bylo absurdní. Proto návrh na zvýšení DzN - protože jsme připraveni ve stejnou chvíli snížit poplatek za popelnice na nulu, tak teď je ten správný čas dorovnat koeficient DzN s Mladou Boleslaví (mají 3). Běžný "kosmonosák" zaplatí v rodinném domku o 400 Kč více, kdo má velký dům (jako třeba my) bude platit o 600 Kč více, kdo je v bytě, zaplatí řádově nižší jednotky stokorun. V celkové bilanci si ani jednočlenná rodina nepohorší, vícečlenné rodiny naopak ušetří. Přesto je bilance pro město kladná, systém rovnovážnější a stabilnější.
K ostatním dotazům:
a) poplatek v symbolické výši vyšel z návrhu FV, který navrhoval poplatek za výdej známky. Vlastně nemusí být žádný, když na to přijde, je však třeba si uvědomit, že občané pro známku stejně musí, ať bude stát korunu, deset, tisic anebo nic.
b) že máme na účtech 140mil. Kč je fakt, ale počítejte se mnou. V následujících dvou letech by mělo dojít k realizaci 1) rekonstrukce Boleslavské 40mil. Kč spoluúčast města, 2) další etapy "Podzámecká" 70-80mil. Kč, 3) tělocvična 55mil. Kč a už jsme v mínusu a kde je cyklostezka na Debř, kde je přestavba sokolovny, kde jsou potřeby školy a školky, kde je kanalizace do HS (nějaká spoluúčast nás nejspíš čeká), kde je také kanalizace pro kosmonosáky pod Debřskou (!), kde je koupaliště, chodníky, silnice, osvětlení. Nenechme se opít rohlíkem, 140 mil. Kč vypadá krásně, ale tady je jen dopravní infrastruktura ve stavu minus čtvrt miliardy.
Děkuji a gratuluji všem, kteří dočetli až sem a zvu Vás na dnešní zastupitelstvo.
PS: foto s týdenní dávkou letáků a jejich hmotnosti jsem umístil u Davida na FB.
Pan Janeček zapomněl zmínit nárůst mzdových nákladů, které nás kosmonosáky stojí neustálé navyšování počtu zaměstnanců radnice. to jsou náklady, které musejí kosmonosáci pokrýt. a nezáleží na tom, jestli odpad třídí nebo ne.
ing. Kar. Blecha
zastupitel města
Kosmonosy