AKTUALITY - REPORTÁŽE - POZVÁNKY
NÁZORY - KOMENTÁŘE - DISKUZE

Email info@nasekosmonosy.cz
Telefon 725 244 482
Facebook Naše Kosmonosy Naše Kosmonosy
 

Naše Kosmonosy

  • Zvětšit písmo
  • Původní velikost písma
  • Zmenšit písmo

„Chci pomoci škodovce,“ říká podnikatel Dědek

Email Tisk PDF

Jak to vidim ja.jpgJak si tuto větu z názvu tohoto příspěvku vysvětlit? Škodovka přeci nebojuje o přežití. Není v červených číslech. Jde jen a pouze o navýšení zisku, které samozřejmě souvisí s navýšením výrobních kapacit. Dlouhodobě by totiž Škoda Auto prodala více aut, než je v Boleslavi schopná vyrobit. Jen nemá kde. Potřebuje eliminovat skladové plochy. Překopat je na výrobní. Proto vznikají externí sklady v její bezprostřední blízkosti, proto existuje systém zvaný „pakotrans“, což jsou dopravci, kteří na několika malých autech za hodinu přivezou do skladů, resp. přímo do škodováckých výrobních linek to, co by přivezli na několika velkých autech za den. Proto škodovka nevyužívá opuštěných a nevyužívaných areálů (např. Tiba Josefův Důl, Papírny Bělá) – k výrobním pásům je to prostě daleko.

Když se vyrábí se zásobami "na kolech", je ideální vzdálenost takového skladu půl metru za plotem fabriky. Možná čtvrt. To umožní uvolnit skladové prostory výrobě - a minimální sklady samozřejmě zlepší hospodářský výsledek firmy. Škodovka pak dodavatelům, kteří jsou „motivováni“ k používání skladů (jako třeba právě těch umístěných v areálu D+D Park Kosmonosy) zaplatí až to, co si odebere do výroby a vlastně obratem namontuje na auta. Tento dodávkový systém také vysává z trhu malá nákladní auta a generuje potřebu dalších a dalších řidičů, což vede zákonitě k jejich stále klesající kvalitě (a tím i vyšší šance nehod na silnicích). Více skladů znamená samozřejmě také více skladníků a dalšího obslužného personálu – i tyto lidi si škodovka a její logistické prodloužené ruce s možností nabídky vyšších mezd stahují pod sebe – jejich zaměstnavatelé/dodavatelé je totiž těžko udrží. (A samozřejmě si vybírá i „top“ pracovníky z pracovních agentur.)

Navíc dopravní situace se na okolních silnicích každým dnem zhoršuje, za chvilku už by byli v ofsajdu (= v postavení mimo hru) hru i dodavatelé z Řepov a Plazů. I proto vzniká třetí pruh na D10 na spojnici mezi Olympia centrem a exitem Kosmonosy. Škodovka si řekla, tak bude. Poukaz na zvýšení bezpečnosti dopravy je sice pěkný, ale existují dopravně složitější úseky či nájezdy, než je tento. Proč se neřeší třeba strašlivé křížení v Bezděčíně?

Ano, všichni chtějí nějak škodovce pomoci. Pan Dědek, město Mladá Boleslav, město Kosmonosy, všichni. Ale všichni za to něco očekávají. Dohody se škodovkou, které zaručují našemu průmyslově těžce zkoušenému regionu investice v řádu stovek milionů korun, jsou jen takovým malým odpustkem a zároveň i předplatným na další spolupráci. Prostě, vše by se mělo podřídit hybateli naší ekonomiky. A když se podíváte kolem, pracují na tom všichni. A chce pomoci i pan Dědek. Ještě více, než pomáhá se svými halami v Kosmonosích a Brodcích dnes.

Je pak opravdu těžké pochopit, že se najdou lidé, kteří už toho mají dost? Lidé, kteří prioritně nechtějí škodovce házet klacky pod nohy, ale hledají rovnováhu, kompromis, princip win-win? Tito občané nechtějí lidem, jako je v našem aktuálním případě pan Dědek, ulehčit tu "špinavou práci", kterou pro škodovku dělají na úkor obyvatel, kteří by v tomto regionu chtěli normálně a zdravě žít. Neplatí přeci, že když zrušíme pole, postavíme čtyři plechové krabice, přivezeme další stovky lidí z východních zemí, vygenerujeme další stovky náklaďáků za den, že budeme všichni spokojeni.

Naši předci, pochovaní na Novém hřbitově v Mladé Boleslavi, dnes obrazně řečeno úpí; jsou obklopeni ze všech stran továrními halami, nově též nádhernou lakovnou. Nedopusťme, abychom pod tlakem vyššího (nejen) škodováckého zisku úpěli i my, dosud živí.

David Odnoha

(autor si vyhrazuje své právo na výše uvedený subjektivní názor)

 

Příspěvek Komise životního prostředí do listopadového Kosmonoského zpravodaje

Email Tisk PDF

Níže nabízíme celé znění příspěvku Františka Vernera, který vyšel v listopadovém vydání Kosmonoského zpravodaje mírně očesán. Nezveřejněné pasáže jsou vyznačeny červeně.

Jaká bude letos, za rok, za dva sklizeň?

„Jak si zasejeme.“ Což bude platit jak obrazně, tak doslova zejména na polích mezi Stakorskou a Průmyslovou ulicí.

Kdo na polích hospodaří v současnosti?

Krom menších vlastníků se zde nachází i jeden velký hráč s polnostmi, na kterých vyrostl v letech 2012 - 2014 D+D PARK KOSMONOSY. Negativní dopady na životní prostředí přilehlé části obce, především hlukem, jsou známy a potvrzeny i mnohými průzkumy.

Jaký je osevní plán nadcházejících let?

Není žádným tajemstvím, že se již chystá zrno, či spíše ocelové ingoty a tuny betonu, ze kterých by si někteří přáli vypěstovat další haly v rámci záměru D+D Park Kosmonosy II. Etapa. u rozvoje průmyslového parku D+D. Znamenalo by to přímé napojení dopravy z areálu na Stakorskou ulici spojené s nárůstem provozu osobních a nákladních automobilů skrz Kosmonosy a Horní Stakory. Zmizelo by dalších 24 ha vysoce kvalitní orné půdy.

Co z takového osení sklidíme nám napoví i uznávaný, léty prověřený ekolog:

„Z krajině ekologického hlediska představuje záměr další podstatné rozšíření již tak neúnosně rozlehlé denaturalizované plochy areálu Škoda Auto, na kterou navazuje stávající areál D+D.

Jak se k tomu můžeme postavit?

Na základě zjišťovacího řízení odbor životního prostředí a zemědělství Krajského úřadu středočeského kraje rozhodl že záměr D+D Park Kosmonosy II. etapa „nemá významný vliv na životní prostředí a nebude posuzován podle zákona“. Neuskuteční se studie posuzování vlivu stavby na životní prostředí – tzv. velká EIA. Přestože to rada města Kosmonosy na kraji požadovala. S tím se ovšem nespokojila skupina kosmonoských občanů. Ve spolupráci s přizvaným občanským sdružením Klenice z Ml. Boleslavi bylo podáno odvolání na Ministerstvo životního prostředí.

Máme podporu tam shora?

S potěšením můžeme konstatovat, že zastupitelstvo konané 25.září 2019 se za nás postavilo. Místostarosta pan Eduard Masarčík přítomné ujistil, že Město udělá vše proto, aby pro občany udrželo Kosmonosy přijatelným místem pro život. Za slova podpory a následně odsouhlasené usnesení, aby rada města požádala Klenici o podání odvolání, zastupitelstvu Kosmonos děkujeme - avšak to bylo tím jediným, co v zájmu občanů vedení města podniklo.

Nyní si jistě říkáte, jak bych mohl/a pomoci k zachování tohoto kousku kosmonoské přírody?

Nejlépe podpisem petice. Bude ji mít možnost podepsat každý, komu není lhostejné nač se díváme z oken, jaká míra hluku zatěžuje naše uši, jaký vzduch dýcháme. Čtěte webové stránky Našich Kosmonos, dívejte se do poštovních schránek, sledujte facebook.

Za KŽP František Verner a kolektiv

   

Reakce bývalého zastupitele M. Štěpánka na diskuzi při jednání Zastupitelstva Kosmonos dne 30.10.2019

Email Tisk PDF

Vážení,
po návštěvě Komise pro územní plán a vyslechnutí nekvalitního zvukového záznamu jsem se po prohlédnutí souvisejících dokumentů rozhodl v klidu podstatné napsat a poslat vám.

Žádám také o zveřejnění prohlášení v příštím Kosmonoském zpravodaji. Veřejnost i většina z vás by měla mít možnost poslechnout si i druhou stranu.

Přeji krásný den.

Miroslav Štěpánek

Step 1

Step 2

 

Boleslavský deník: Obyvatelé Kosmonos další haly nechtějí

Email Tisk PDF

bolden listopad 19

Napište nám svůj názor na věc, buď do komentářů, nebo na adresu Tato emailová adresa je chráněna před spamboty, abyste ji viděli, povolte JavaScript

Za občanskou iniciativu

David Odnoha

 

Tisková zpráva

Email Tisk PDF

Petice proti záměru výstavby čtyř logistických hal v Kosmonosích


Občanská iniciativa bojující proti záměru výstavby čtyř logistických hal v Kosmonosích zveřejnila petici. Signatáři se v ní obracejí na vedení města Kosmonosy, aby všemi dostupnými prostředky zabránilo stavbě dalších čtyř logisticko-montážních hal v katastru města Kosmonosy (záměr označovaný jako D+D Park Kosmonosy, II.etapa).

Občané se obávají, že pokud by se haly opravdu postavily, způsobilo by to nezvratné zhoršení životních podmínek obyvatel města Kosmonosy, zvýšila by se dopravní zátěž ve městě, zhoršily by se podmínky pro vsakování půdy a ztratila by se kvalitní orná půda.

Zájemci mohou petici podepsat elektronicky na odkazu https://e-petice.cz/petitions/petice-proti-zameru-vystavby-ctyr-logistickych-hal-v-katastru-mesta-kosmonosy-.html.

Mohou se k ní připojit svým podpisem na vybraných petičních místech v Kosmonosích a v Mladé Boleslavi:
Café Hruška, Lípy 19, Kosmonosy
Potraviny DIKO, Hradišťská 44/8, Kosmonosy
Květina CAMILLA, Tesařská 127/2, Kosmonosy
Vinotéka Divadýlko, Linhartova 272, Kosmonosy
Bačo – Automoto, Boleslavská 294/52 Kosmonosy
Řeznictví Barthel, Tesařská 287/1, Kosmonosy
Knihovna města Mladá Boleslav, Tř. Václava Klementa 1229, MB
Infocentrum Mladá Boleslav, Železná 107, 293 01 Mladá Boleslav
Farmářská prodejna, třída Václava Klementa 807, Mladá Boleslav

Petici mohou občané podepsat až do středy 20. listopadu 2019. Poté budou podpisové archy staženy a předány i s podpisy vedení města Kosmonosy.

Petice je plodem pokračující spolupráce kosmonoské občanské iniciativy s Českým svazem ochránců přírody Klenice z Mladé Boleslavi.
Díky této spolupráci ZO ČSOP Klenice podala před několika týdny na Ministerstvo životního prostředí odvolání proti závěrům zjišťovacího řízení odboru životního prostředí a zemědělství Středočeského Krajského úřadu - o podání odvolání požádala Klenici rovněž rada města Kosmonosy. Úředníci na kraji totiž konstatovali, že stavba hal nebude mít velký vliv na životní prostředí. V odvolání ZO ČSOP Klenice žádala, aby Ministerstvo nařídilo tzv. velkou EIA – studii, která by se do hloubky zabývala vlivem dopadů na životní prostředí v souvislosti se záměrem stavby logistických hal v Kosmonosích.

Navíc ZO ČSOP Klenice ve spolupráci s občanskými aktivisty z Kosmonos podala na Ministerstvo životního prostředí žádost o nevyjmutí orné půdy ze Zemědělského půdního fondu v oblasti záměru výstavby čtyř logistických hal.

Předsedkyně ZO ČSOP Klenice Milada Vrbová hovořila osobně o záměru stavby hal v Kosmonosích s Ministrem životního prostředí Richardem Brabcem. Dle názoru ministra Brabce se velká EIA po novele stavebního zákona zadává jen v některých případech a není bohužel pravidlem, jak to bylo v minulosti při zabírání velkých přírodních celků. Pokud je v územním plánu povolena stavba hal, nemá Ministerstvo moc možností záměr zvrátit i s ohledem na to, že jde o zemědělskou půdu nejvyšší bonity.

To, že obyvatelům Kosmonos vadí chystaný záměr stavby hal se projevilo při jednání zastupitelstva v Kosmonosích ve středu 30. října 2019. Zúčastnilo se ho 70 občanů, kteří dali jasně najevo, že si další haly ve městě nepřejí. Zastupitelstvo se po diskusi s veřejností ztotožnilo s názorem, že stavbu hal nechce. Zastupitelé si odsouhlasili, že jednání s majitelem firmy D+D Real panem Petrem Dědkem se povedou pouze veřejná - tedy na zastupitelstvu za přítomnosti veřejnosti.

Radní Pavel Janeček v diskusi o složení pracovní komise navrhl, aby občanská veřejnost navrhla své zástupce do pracovní komise pro přípravu nového územního plánu. Občanská iniciativa následně této možnosti využila.

Při debatě, zda dosavadní územní plán vůbec umožňuje záměr výstavby hal, nabídla přítomná předsedkyně ZO ČSOP Klenice paní Milada Vrbová své zkušenosti a informovala přítomné, že již zadala právní kanceláři Frank Bold, aby vyhodnotila současný územní plán, možnosti jaké město a občané mají, aby zabránili stavbě 4 logistických hal. Zastupitelstvo jednohlasně odsouhlasilo finanční příspěvek na právní služby pro ZO ČSOP Klenice.

Při jednání se také otevřela otázka zákulisního jednání pana Petra Dědka. Milada Vrbová informovala přítomné o tom, že ji opakovaně v minulých dnech volal či posílal SMS pan Dědek a následně jeho spolupracovník z firmy D+D Real Jiří Deml a žádali o možnost osobního setkání a přemlouvali ji ke stažení odvolání. Bylo to tak nepříjemné, že začala uvažovat o podání trestního oznámení. Radní Pavel Janeček na to zareagoval, že i jemu poslal pan Dědek SMS s tím, „zda by bylo možno nějak tu Klenici zmáknout“.

Milada Vrbová a Michal Šimek
6. 11. 2019


http://www.csopklenice.cz/
https://www.facebook.com/ochranciklenice

     

Článek Pavla Svačiny v páteční Mladé frontě Dnes

Email Tisk PDF

MfD clanek

 

Poděkování za podporu

Email Tisk PDF

Za občanskou iniciativu a petiční výbor bych rád poděkoval všem občanům města, kteří ve středu přišli na jednání zastupitelstva města vyjádřit svůj nesouhlas s plánovanou výstavbou dalších hal a s tím spojeným navýšením kamionové dopravy ve městě.

Zároveň také musím ocenit postoj, kterým se na jednání prezentovalo vedení města. Jsem rád za otevřenou a konstruktivní diskuzi a uvědomuji si, že kdyby vedení města Kosmonosy nechtělo, tak ve středu žádná dvouhodinová diskuze s občany neproběhla.

Pevně věřím, že jsme ještě neprohráli.

Nadále prosím o podpis či další sdílení celorepublikové petice proti výstavbě dalších hal a navýšení kamionové dopravy ve městě.
Petici lze podepsat elektronicky na tomto odkazu, případně osobně na těchto místech:Café Hruška, Lípy 19, Kosmonosy

Potraviny DIKO, Hradišťská 44/8, Kosmonosy
Květina CAMILLA, Tesařská 127/2, Kosmonosy
Vinotéka Divadýlko, Linhartova 272, Kosmonosy
Řeznictví Barthel, Tesařská 287, Kosmonosy
Farmářská prodejna, třída Václava Klementa 807, Ml. Boleslav
Bačo – Automoto, Boleslavská 294/52, 293 06 Kosmonosy
Knihovna města Mladá Boleslav, Tř. Václava Klementa 1229, 293 01 Mladá Boleslav
Infocentrum Mladá Boleslav, Železná 107, 293 01 Mladá Boleslav

Díky za vaši podporu!

David Odnoha

situace k petici

   


Strana 10 z 75

TOPlist

Archív



Tato webová stránka používá cookies. Používáním této stránky souhlasíte s jejich využitím. Chcete-li zjistit více informací o cookies a jak s nimi pracovat, použijte tento odkaz.

Používáním této stránky souhlasíte s využitím cookies pro zajištění funkce nástroje Google AdSense.