V druhém pokračování série mých příspěvků se chci dotknout jedné aktuální problematiky, a to je zadávání veřejných zakázek (VZ) Městským úřadem v Kosmonosích a na konkrétním případě ukázat na úroveň práce na tomto úseku. Celé problematice se komplexně však hodlám věnovat v některém ze svých příspěvků příštích, protože problematika si zaslouží komplexního pojednání.
Na úvod pár slov obecně: Dnes je skoro každý znalec na zajišťování VZ, kdo z politiků nebojuje proti korupci, jako by nebyl. V obecné rovině zajišťování VZ je možno hovořit o dosti velké neprůhlednosti ze strany MěÚ Kosmonosy, kterou vidím např. v tom, že:
Na nepřehledných stránkách města jsou VZ nepochopitelně „zakukleny“ pod oddílem Výběrové řízení (VŘ). Už sám název výběrové řízení, je matoucí. VŘ znamená primárně VŘ např. na personální obsazení úřadu, VŘ na výběr nejlepšího nájemce na ten či onen majetek města, atd. Údajně existuje usnesení rady města o zadávání VZ, ale přes všechnu snahu jsem ho na WWW stránkách města Kosmonosy nedohledal. Pojďme se tedy podívat komplexně na zajišťování jedné VZ do Horních Stakor, a to jak ve smyslu investorsko – inženýrské činnost tak dle zákona o VZ.
Jedná se o VZ Oprava opláštění dřevěné zvonice v Horních Stakorách
Tato VZ byla řádně na podzim min. roku dána do rozpočtu za 600 tis. Kč. V současné době skrz šindel už na zvonici, když dobře svítí slunce, prosvítá. Jedná se o prkotinovou VZ, kde průměrný investičák zajistí zjednodušenou projektovou dokumentaci s kvalitním výkazem výměr a oceněním (aby věděl, kolik ho to bude stát), projedná to s památkáři a nechá vydat stavební povolení, případně celá věc bude pouze na ohlášení stavebním úřadu. Poté se to zadá jako VZ malého rozsahu (VZMR) na kterou se zákon o VZ NEVZTAHUJE- pouze se to má dle zákona o VZ dělat nediskriminačně. Řečeno lapidárně, starosta může zakázku takovéto velikosti (zákon o VZ se vztahuje na stavební VZ až od 3 mil. Kč) zadat svému bratranci a nic se neděje. Tolik úvodem. Pojďme se podívat jakým způsobem a v jaké časové ose byla tato VZ dosud zajišťována. Podklady jsem čerpal z www stránek města a profilu zadavatele, což je dostupné každému.
VZ zajišťuje ze správního odboru Miloslava Jelínková a VZ byla nejdříve neúspěšně a potom definitivně vyvěšena na profilu města až dne 19. 6. 2013. Nebudu detailně rozebírat všechny souvislosti vyhlášení, ale zmíním u této VZ jenom namátkou některé věci:
a) Když někdo napíše, že předpokládaná hodnota VZ je 503 914,00 Kč, tak je amatér. Už před 25 lety u Krajského investora když jsme přeceňovali ty hromady staveb, tak jsme vždycky uváděli cenu jednotlivých stavebních objektů v rámci stavby na tis. Kč, a to od té doby cenová hladina stoupla o min. 400 %.
b) Způsob hodnocení nabídek: nejnižší nabídková cena …. je opět amatérismus. Je pravda, že pak může hodnotit nabídky dítě ze třetí třídy, které už umí přečíst číslo do milionu (učitelky 1. stupně prominou moji neznalost problematiky). Zákon o VZ umožňuje nastavit kriteria hodnocen VZ jinak a ne si takto nechat svazovat ruce nejnižší nabídkovou cenou. Dobře nám je známo žebronění starostů, jak ten VZ jim neumožňuje nic jiného, atd.
c) Zadavatel si velmi fandí, když uvádí, že předá staveniště již 22. 7. 13 a dokončení požaduje do 30. 9. 13. Jedná se tedy o dosti ostrý termín pro dodavatele …. budiž. Ovšem v textu zadávací dokumentace si vyhrazuje právo, že když nebude mít na VZ peníze v roce 2013, tak chce VZ dokončit až v roce 2014. Tzn. necháme zvonici přes zimu pod plachtami (občas se půjdeme podívat, jestli v zimě plachta neulétla). To si snad z toho dělá zadavatel legraci.
A dále by mohly být k vypsanému výběrovému řízení další výhrady.
Jaký je stav k dnešnímu dni: Uchazeči měli odevzdat své nabídky o VZ do 8. 7. 13. Od té doby se nic neděje. Dle zákona o VZ musí viset na portálu uzavřená smlouva nad 500 tis. Kč. Nic tam nevisí. V Hor. Stakorách se samozřejmě taky nic neděje.
Jaké si udělat závěry, když nahlédneme na zabezpečování této bezvýznamné VZ? Závěry ať si udělá každý sám, zejména profesionálové z oboru ať zapláčou. Otázek se vnucuje celá řada. Např. ta, jak tým MěÚ bude schopen zajistit přípravu takové složité akce, před kterou smekám, a to je předprojektová dokumentace (dokumentace k úz. rozhodnutí - ÚR) na kanalizaci do Horních Stakor (liniová stavba, koordinace s dalšími sídly, atd.atd.), kdy tato akce je v rozpočtu města pro rok 2013 …. 300 tis. Kč na dokumentaci k ÚR. Na konci roku 2013 se tedy budeme ptát, jak to s tou dokumentací vypadá… Jak tedy dopadne rok 2013 u klíčových VZ … a kolik peněz zůstane nevyčerpáno (viz. jak vyšuměla VZ na opravu jižního průčelí zámku za 10 mil Kč.)?
Karel Blecha
Jsou všechny stejné a na pár drobností identické - i když chápu že je nutná zastupitelnost.
Je velká škoda, že máme perfektní stavební komisi, která není ze strany zastupitelů úkolována a vůbec se žádnému zadání nebrání. Tam bych hledala radu a pomoc.
A napište, jak se Vám líbí výběrové řízení a smlouvy na rekonstrukce zámku a Tyršovy s Linhartovou? Vždyť naše město má vlastně na úřadě k dispozici tři právníky. Kdo má tyto záležitosti sledovat a hlídat, aby nedocházelo k takovým průšvihům. A také kdo nese zodpovědnost?
A zase reju, omlouvám se, nemyslím že pláču na cizím hrobě. Jsou to naše Kosmonosy.
Bude to UDÁLOST, kdo si v té chvíli vzpomene na Šmak, SK Kosmonosy, koupaliště, rychlou rotu, školnici na zámku, kamiony na Hradišťské, místa ve školce, slibovaných 700 pracovních míst v DDparku, šílená stavba v opravnách a půlka parkoviště u Lidlu obsazená zaměstnanci Škodovky.
Tak už dost, popravdě : nechtěla bych být v zastupitelstvu.
Sedám na koště a zdravím.
U fasády zámku to není taková tragedie problém snad se celá dokončí příští rok,dřív než někoho zabije část uvolněné omítky nebo cihla z severovýchodní věže.Peníze na to město bez problémů má. Jinak pokud to zastupitelstvo zablokuje a někteří členové rady na tom usilovně pracují , těším se na Kocourkov , až bude starosta slavnostně odhalovat sochu hraběte Černína před padající fasádou .
Opravu fasády firma ukončila firma, ta chtěla zvyšovat dodatečně cenu o částky , které lze označit za nehorázné . Jedním z žertovných tvrzení firmy bylo , že stavební dozor jí brání v řádné práci ( řádná práce je asi nový termín pro zlodějnu ) .
U Linhartovy je bohužel část viny na vedení města. Ve chvíli kdy bylo jasné ,že firma není schopna stavbu včas dokončit , ( půlka července ) mělo se na kraji starat o náhradní řešení a ne spát na vavřínech.
Fakt je takový, že veškerou agendu kterou tak kritizujete má na obecním úřadu jediný člověk. Až ten se zhroutí nebo ho poznámky " jinak jistě dobře míněné " na téma nejlépe je vyhodit z práce , naštvou natolik že odejde, tak celý systém klekne.
Jinak druhá věc je, že řada zastupitelů navrhovala již loni číást stavařské agendy svěřit někomu, kdo by pracoval na dohodu podle potřeby. Bohužel rada je jaksi hluchá. Navíc narozdíl od Mladé Boleslavi nejsou přístupné zvukové záznamy ze zasedání zastupitlestva. Musím příznat, že jsem změnil svůj názor a s panem Odnohou, který to navrhoval souhlasím.
doc Horák
A k dobré organizaci patří i vzájemná zastupitelnost funkcí. Zastupitelnost také nepřímo vede k transparentnosti procesů - vše je nutno mít popsané a personál proškolený tak, aby organizace fungovala, i když jeden článek z jakéhokoliv důvodu vypadne.
Samozřejmně připomínám, že jsem odpůrcem navyšování početního stavu úředníků na našem městském úřadě, protože to nevyřeší problém. Řešením problému je faktické zlepšení organizace.
Ale pokud se raději nezveřejňují záznamy z jednání zastupitelstva, aby nebylo to či ono i pro veřejnost dohledatelné a pokud se ani neplní jasně daná usnesení zastupitelstva a rady města, pak to není jen nedostatečná organizace úřadu, ale vědomá ignorace nebo papalášství.
Nejprve si prostudujte zákon o veřejných zakázkách. Potom se jděte podívat sousedům na "úspěch" jménem Jaselská . Možná by nebylo od věci jít si spočítat počet úředníků v Mladé Boleslavi. Pokud si vše srovnáte v hlavě, o čemž důvodně pochybuji ,napiště do diskuze opět svůj názor. A hlavně se ľaskavě podepište. Mou generaci ještě učili že anonymy a to Váš příspěvek je , tvoří jen zbabělci !
doc Horák
My žijeme zde v Kosmonosích, proto nám vadí naše ulice a počet úředníků na naší radnici. V Boleslavi si určitě též vyslechnou připomínky od svých voličů.
Chápu, že Vám a nejen Vám vadí takoví nespokojenci a rejpalové jako jsem já. Ale: hlas lidu - hlas boží - byť anonymní.
Jinak Vám přeji hodně zdraví , klidu a úspěch v práci pro nás Kosmonosáky.
Ve středu 9. 10. 2013 schválil Senát PSP ČR zákonným opatřením novelu zákona VZ. Pominu všechny souvislosti, ale:
Poměrně s velkým překvapením jsme zjistili, že VZ malého rozsahu na stavební práce, kde se měl nechat současný limit 3 mil. Kč a nikoli, aby od 1.1.2014 byl pouze limit 1 mil Kč., jak bylo s velkým humbukem loni prosazováno, tak Senát se vrátil k původnímu limitu 6 MIL. KČ, tak jak to platilo do konce března 2012.
Co to znamená např. pro město Kosmonosy. To znamená, že např. i rekonstrukce v Linhartově ul., kde město dalo předpokládanou cenu díla 5.740 tis. Kč a nakonec to zadali ve zjednodušeném podlimitním řízení za 2. 677 tis. Kč..... tak i takovouto zakázku (do 6 mil. Kč) bude moci (srandovně řečeno) zadat starosta svému bratrancovi - tzn. nezáleží jestli zadávací lhůta bude 5 nebo 15 dní a jede se. Snad tedy už skončí žehrání starostů, že nemůžou žádnou zakázku v termínu zadat.
a) protokol o výběru nejvhodnější nabídky, kde komise ve složení M. Vaněk, M. Štěpánek a V. Baboráková vybrali firmu, která dílo provede za 450 321,- Kč. Komise vybrala firmu již 8. 7. 2013 !!!!
b) smlouvu o dílo podepsal starosta M. Vaněk 2. 8. 2013. Nebudu zmiňovat v 9-ti stránkové smlouvě všechno, ale je nyní nezvratitelný fakt, že někteří vůbec nevědí co mají v dané věci dělat. Trvalo více než tři týdny po výběru zhotovitele, než se podepsala smlouva, která je pouze oskenovaný dokument, tak jak byl překopírován z výběrového řízení, i s těmi překlepy. Zhotoviteli se ukládá práce zahájit 5. 8. 2013 a dokončit do 31. 10. 2013!!! Zadavatel vůbec není schopen ve smlouvě definovat, kdy zhotoviteli předá protokolárně staveniště - základní úkon TDI (technického dozora investora). TDI vůbec ve smlouvě neexistuje. Ve smlouvě bychom našli další velké nedostatky. Takovýto investor je každému zhotoviteli stavby jenom pro srandu. Podle toho taky stavby města Kosmonosy vypadají. A teprve 7. 10. 2013 ve smyslu zákona o VZ dokázali pověsit na profil zadavatele smlouvu o dílo. Kdy tedy investor předá staveniště a začnou práce ... ví Pán Bůh. Na budoucím staveništi se samozřejmě vůbec nic neděje. Přeci bude nejlepší provádět ty mokré procesy na stavbě (napouštění krovu, šindele, atd.) v listopadu, až to třeba bude pod sněhem.
Pane Blecho, nejen kanalizace, zvonice, výběrová řízení a veřejné zakázky jsou velký průšvih a ostuda našeho úřadu.
Přesně v tuto chvíli by měl starosta, místostarosta, právník úřadu a příslušné hvězdy správního odboru dostat okamžitě kopačky. Pro velký úspěch se zámkem, Tyršovou a Linhartovou ulicí. Takže tento rok to nebude dokončeno, a úřad se občanům omluvil!!!
Hlavně, že se pořád hojdá a přeplácí SK Kosmonosy, Šmak, městská policie, pracovní četa a je toho daleko víc. Naši zastupitelé jsou skutečně výkvět - doufám, že voliči toto už nikdy nezvolí.